Obrzęd magiczny w hinduistycznych
tradycjach ezoterycznych (tantra) stanowił połączenie wewnętrznej praktyki medytacyjno-wizualizacyjnej oraz
zewnętrznego ceremoniału
ofiarnego. Najważniejszym elementem manasā pūja (‘rytuału wewnętrznego’) była inkantacja formuł magicznych, którym
odpowiadały diagramy ezoteryczne (yantra). Te ostatnie stanowiły lepiszcze łączące
wspomniane dwie sfery obrzędowości.
Wybitny badacz tradycji hinduistycznych, André
Padoux wielokrotnie podkreśla, że
istotną cechą rytualizmu tantrycznego jest idea identyfikacji osoby
odprawiającej obrządek z bogiem. Także w
tantrycznych podręcznikach rytualnych, często powtarzana się sentencja nādevo devam arcayet – tylko bóg może
składać ofiarę bogu. Wynika z niego, iż adept, który sam nie stanie się bogiem,
nie może oddawać w należyty sposób czci
bóstwu.
W filozofii tantrycznej ważne miejsce zajmuje również idea „alchemicznej
korespondencji” tj. zależności pomiędzy mikro- a makrokosmosem. Teoria ta, mówi
o związku pomiędzy światami ludzkim i boskim, a także człowiekiem a Bogiem. W tradycjach tantrycznych zależność ta sprowadzała
się do identyfikacji sfery makro- i mikrokosmosu. Należy tu zaznaczyć, iż adepci tantry powszechnie znali i stosowali
techniki wizualizacyjne i jogiczne. Z praktyką tychże wiąże się pojęcie
„mistycznej fizjologii”, czyli postrzegania ludzkiego organizmu jako mikrokosmosu.
Według filozofii jogicznej pozostaje on (mikrokosmos) w ścisłej relacji z
makrokosmosem, czyli wszechświatem, uniwersum – sferą bogów.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz